În timp ce pastele și tăițeii noodles nu sunt produse de panificație, acestea se confruntă cu provocări similare de piață și beneficiază de tipuri similare de soluții, așa că le includem aici. Să punem în perspectivă acest număr imens, de 220 de milioane de tone. În 2019, la nivel global au fost produse 750 de milioane de tone de grâu. Ceea ce înseamnă că, din punct de vedere al volumului, produsele de panificație sunt comparabile cu aproximativ 30% din producția mondială de grâu.
Pâinea este cel mai mare segment din industria de panificație, cu aproximativ 50% din volum, urmează produsele tip lipie – „flat bread”, cu aproximativ 15% din volum. Ce procent de produse de panificație credeți că se risipește la nivel global? Răspunsul îngrozitor este că, o treime din toate produsele de panificație sunt irosite la nivel global. Aceste deșeuri corespund unei valori de aproximativ 170 miliarde euro sau 200 miliarde dolari în fiecare an.
Soluțiile de prospețime de la Novozymes abordează această provocare și contribuie la reducerea cantității de pâine care este aruncată în fiecare an. Doar uitându-ne la produsele de panificație, Europa reprezintă singură aproximativ 30% din volumul pieței globale, urmată de Orientul Mijlociu și Africa. America de Nord este a treia, urmată de China, America Latină și India. Pe categorii de produse, diferite tipuri de pâine reprezintă aproximativ 64% din volumul global. Prăjiturile și produsele de patiserie reprezintă aproximativ 13% din volumul global. Urmează biscuiții, care sunt un segment important, care reprezintă aproximativ 9% din volumul total. Tăițeii reprezintă aproximativ 7% și este un segment interesant cu cel mai mare consum din Asia. În cele din urmă, trecem la paste, care reprezintă aproximativ 6% din volum și se consumă în principal în Orientul Mijlociu și Africa, Europa și America.
Poate că v-ați întrebat de ce am folosit numerele din 2019. Acest lucru se datorează faptului că 2020 a înregistrat mari schimbări de volum între și în cadrul categoriilor, determinat de comportamentul diferit al consumatorilor din cauza pandemiei. Recunoaștem că pandemia va duce la unele schimbări permanente în comportamentul consumatorilor, dar credem cu tărie că piețele vor reveni la un model mai normal pe termen lung. Așadar, în viitor, credem că imaginea și structura de volum a produselor de panificație vor arăta mai aproape de 2019 decât 2020.
Din punct de vedere istoric, volumul global de produse de panificație a crescut cu 1 până la 2% pe an, cu o contribuție stabilă din vânzările cu amănuntul, serviciile alimentare și vânzările artizanale. În această clasificare, comerțul cu amănuntul reprezintă produsele de panificație ambalate pe care le-ați cumpăra în mod normal de la supermarketuri și alte unități de vânzare cu amănuntul. Perspectivele pentru volumele 2021 și 2022 erau incerte la momentul în care am realizat acest studiu, în aprilie 2021. Așteptarea Novozymes este următoarea: volumul produselor de panificație va reveni în curând la rate de creștere similare cu cele din trecut, dar acest lucru s-ar putea să nu se întâmple până în 2022.
În timp ce creșterea pe segmentul artizanal este cea mai mare pe piețele emergente, există, de asemenea, o direcție către o industrializare mai mare, care se așteaptă să influențeze pozitiv cererea pentru soluțiile enzimatice pe care Novozymes le aduce pe piață.
Text: drd. ing. Ana Maria Grigoriu