Marți, 21 Ianuarie 2020 10:52

Asigurarea puterii de sațietatea a meniului

Puterea de sațietate a preparatelor dintr-un meniu este mare dacă senzația de foame nu apare timp de 4-5 ore de la ingerare. Există preparate ușor digerabile (pâine, legume consumate singure), care solicită mai puțin funcția gastrică și părăsesc stomacul mai repede și preparate care rămân mai mult timp în stomac care sunt catalogate drept greu digerabile sau cu putere de sațietate mare (mâncăruri grase, preparate cu carne și preparate din carne).

Recomandări pentru asigurarea puterii de sațietate corespunzătoare a meniului:

  1. Asocierea alimentelor care au putere de sațietate mică cu cele cu putere de sațietate mare.
  2. La fiecare masă să se consumă cel puțin un preparat cu putere de sațietate mare.
  3. Mărirea puterii de sațietate a pâinii și legumelor prin asocierea acestora cu grăsimi și carne/ preparate din carne.
  4. Consumarea deserturilor la sfârșitul mesei deoarece acestea măresc timpul de evacuare a stomacului, mărind puterea de sațietate a meniului.
  5. Evitarea folosirii a mai multor materii prime concentrate, cu valoare nutritivă mare sau greu de digerat la pregătirea aceluiași preparat.
  6. Alimentele fade se asociază cu cele cu gust, iar cele moi cu cele tari.
  7. Pentru un adult, alimentele cu fibre trebuie să fie suficiente astfel încât într-o zi să se asigure circa 30 g de fibră alimentară prin hrană.
  8. Mâncărurile consumate trebuie să fie în cantități corespunzătoare în funcție de dieta adoptată (pentru vegetarieni cantitățile la porție de preparat trebuie să fie mai mari, iar la cei care consumă multă carne sau preparate foarte rafinate, porțiile să fie mai mici).
  9. Cantitatea totală de hrană ingerată va fi împărțită în patru-cinci mese zilnice (trei principale și una-două gustări) care se vor succeda la intervale de 4-5 ore. Cantitatea mai mică de preparate consumate la o masă determină o eficiență a digestiei mai bună cu o asimilare de substanțe nutritive pe măsură.
  10. Repartiția calorică pe mesele zilnice este următoarea
  • mic dejun 20% sau 25%
  • gustare 10 %
  • dejun 40% sau 45%
  • gustare 10% sau 0%
  • cină 20%
  1. Respectarea ordinii de consumare a preparatelor din structura unei mese a meniului.
  2. Respectarea temperaturilor la care se consumă preparatele din meniu (pentru preparatele culinare reci – maximum 12ºC, pentru preparatele culinare calde – 40-60ºC ). Consumarea preparatelor foarte reci sau foarte calde diminuează absorbția substanțelor nutritive din constituția acestora.
  3. Sezonalitatea meniurilor

Alimentația va fi diferențiată în funcție de anotimpuri deoarece condițiile climatice influențează necesarul fiziologic al organismului uman.

 

Text: prof. ing. Carmen TORDAI - Liceul Tehnologic „Constantin Brâncuși”, Sfântu Gheorghe

 Articolul complet o găsiţi în ediţia nr. 84 a revistei Gastromedia.

Republicarea conținutului website-ului www.gastromedia.ro este permisă în limita de 400 de caractere, cu precizarea sursei și inserarea unui link spre www.gastromedia.ro.

 

Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…